Metablogindlæg – om blogindlæg

…og deres formidlende og kommunikative egenskaber

Blog

Nærværende blog er et forsøg på at gennemsigtiggøre min egen videnskabsproces om videnskabsproces i udstillinger. Altså en slags metablog!

Det bliver mere og mere almindeligt at museer og andre formidlingsinstitutioner udvider deres formidling til også at indbefatte et online-rum, dels til kommunikation med stedets gæster – afhængig af mediet kan denne kommunikation være ensrettet (fx blogs) eller interaktiv (fx facebook). Men også dels til intern kommunikation, hvilket både kan være en sidegevinst, eller noget bevidst i sites design. Ifølge Studedahl og Smørdal (2015), er denne trend med til at lave oplyse den ”skjulte praksis”, som ligger bag ethvert stykke formidlingsarbejde, samt at fremme forståelsen for det nye demokratiske museum, som åbner op for helt nye tilgange til museum-publikums-kommunikation.

I Studedahl og Smørdals studie fra Norge, havde en bådbyggers blog om historisk bådebyggeri på det Maritime museum i Oslo, en utilsigtet effekt i form af øget kommunikation imellem museets forskellige afdelinger. Det er interessant hvordan en stor institution med mange afdelinger kan have svært ved at kommunikere på tværs, mens alle afdelinger er interesserede i at følge med i den offentlige blog – og dermed bliver engagerede i nye perspektiver på deres institution og dens forskellige arbejdsformer. En sådan dynamisk udvikling ville være fordelagtig mange steder. For mit eget vedkommende er jeg en del af en meget lille institution, med høj gennemsigtighed, og ingen afdelinger. Om nærværende blog kan være med til at øge forståelsen for arbejdspraksis medarbejdere imellem, må jeg lade være et åbent spørgsmål herinde! Giv endelig lyd medkolleger – hvis I får dette budskab… HALLOOOOO!!!

Intet svar!?!

I næste måned skal jeg deltage på et kursus, som bl.a. kan være med til at udvikle strategier for rent faktisk at få kolleger og fagfæller til at læse og bruge online-sites som dette, for på den måde at udveksle erfaringer på en dynamisk måde. Så må vi se om der bliver større respons til den tid 🙂

Metahilsener

Jeres – erhvervsPhDstuderende

2 tanker om "Metablogindlæg – om blogindlæg"

  1. Hej Eliza
    Tak for sidst. Utrolig intenst og givende symposium på Geocenteret. Fint at åbne op for at amatører som mig kan komme med ind i varmen, tak for det.
    Nogle indlæg havde en høj score på formidlingsdelen, andre scorede højest på indholdsdelen, og så var der to som havde rigtig høj score på begge parametre set med mine øjne.
    Jeg vil følge din blog (hvis det er muligt) fordi jeg også interesserer mig for det formidlingsmæssige qua mit fag som pædagog og qua min hobby om formidling af (dino)stof til børn som en psykomotorisk proces.
    Håber i får succes med det 5 nationale EU projekt omkring formidling af naturvidenskab. Octavio forklarede noget om det da jeg var i Lourinha i sommer. Alexandra Tomas og jeg diskuterede muligheden for en kuffert med “The real stuff” som kunne sendes rundt mellem undervisere. Den kunne indeholde virkelige ting som knogler, spor tænder m.m.
    Nåh, det er jo ikke metablog stof.
    På symposiet var jeg noget overrasket over at museumsfolk med ansvar for formidling kunne overveje at fjerne dinosaurerne fordi de tiltrækker så stor interesse, i stedet for at se det som en mulighed for, som du sagde, at bruge det som en indgang til mere.
    Nu er din PHD jo om formidling i forhold til museer m.m., men du rækker jo lang ind i enhver organisations vidensdelingsproces med det du har fat i. Jeg glæder mig til at høre mere om mulighederne med blogs og afledte ikkeintenderede virkninger af diverse tiltag. Det inspirerer mig i mit ledelsesjob.
    Gode hilsner Steen

    1. Kære Steen

      Tusind tak for din kommentar! Så var der ALLIGEVEL nogen der svarede på mit blogindlæg, hehe:-) og undskyld at mit eget svar er så forsinket.

      Nu har jeg med mit nye blogindlæg, for en enkelt gangs skyld, kastet mig over noget helt andet end udstillingsdidaktik – nemlig helt almindelig folkeskoledidaktik, og så må vi se om en hel masse mennesker er uenige i dén tilgang til undervisning. Det er i hvert fald spændende og nyt for mig at høre hvordan den slags foregår i andre dele af verden, og selvom mit eget projekt ikke kommer til at handle om skoleformidling, så var det alligevel en stor del af det famøse kursus jeg deltog i for en uges tid siden.

      Det kunne være hyggeligt hvis du fulgte min blog, og ja – mange tak for sidst ved symposiet. Jeg var desværre for meget mor til at høre alle oplæggene, men dem jeg hørte var gode, og jeg håber bestemt på at vi kan gentage succesen engang!

      Hils din datter mange gange, og “keep in touch” evt. herinde;-)
      Eliza

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *