Didaktik er ‘læren om læring’ indenfor en bestemt disciplin [i mit tilfælde naturvidenskab].
Den traditionelle didaktik beskæftiger sig med forskning om faglig læring [-processer/forudsætninger/situationer m.m.], indenfor de formelle læringssteder såsom skoler, gymnasier og universiteter. Det fag der beskæftiger sig med teori og praksis bag selve ‘lærergerningen’ kaldes til gengæld for pædagogik.
Men vi lærer hele tiden og hele livet, og det meste af den tid er vi ikke i skole – men derimod ude i den virkelige verden. Didaktisk forskning er derfor i disse år ved at ekspandere ud til i højere grad også at inkludere de uformelle læringssteder – dette værende eksempelvis internettet, fjernsynet – eller i mit tilfælde museumsverdenen!
Museumsudstillinger er kendetegnede ved at være målrettet folk som kommer ‘frivilligt’ og ‘selvmotiveret’ for enten at lære noget, eller bare at hygge sig – alene eller socialt. De er derfor oplagte kandidater til bidrage til at fremme videnskabelig kompetence og dannelse i befolkningen – på en anderledes fri måde end skolen gør det…
Hvad enten målgruppen så har en intention om at lære noget eller ej, så er de fleste museumsudstillinger designet med et [fagligt] indhold som inkluderer en eller anden form for læring eller et budskab.
Fordi museumsudstillinger er designede til at indeholde disse [lærings]-budskaber, kan de ofte direkte sammenlignes med de designede læringssituationer i de formelle skolesystemer, og er derfor perfekte som forskningsobjekter på læring som foregår i den frivillige sfære af livet – men som stadig kan betegnes som målrettet læring med en specifik afsender [og til en vis grad modtager].
Det er i dette krydsfelt mellem læring og indhold at den forskning der præsenteres her befinder sig. I perioden 2013-2018 lavede jeg en erhvervsPhD, som undersøgte udstillinger og deres særlige egenskaber som formidlere af naturhistorisk viden og indhold, såvel som gæsternes forventninger og udbytte af et museumsbesøg.
Jeg havde hovedfokus på dinosaurudstillingen på Geocenter Møns Klint, som jeg selv har været med til at designe – og det er derfor en udstilling jeg kender særdeles godt, og som jeg fik rigtig mange spændende resultater ud af. Det er disse resultater, samt meget andet, jeg ønsker at formidle på denne blog.
Rigtig god læselyst 🙂